Skip to content
“Dit leek me de goedkoopste stelling om ‘ja’ tegen te zeggen”, grapte wethouder Floor Roduner in aanloop naar de vorige gemeenteraadsverkiezingen toen werd gevraagd of het budget voor Impact Ondernemen verhoogd moest worden. Toen het college daadwerkelijk werd gevormd, is het standpunt van de verschillende partijen ook daadwerkelijk omgezet in beleid. Zodoende is het Haarlemse Actieprogramma Impact Ondernemen uitgebreid, om meer ondernemers te ondersteunen bij het aanpakken en oplossen van maatschappelijke vraagstukken.

Er is bij ondernemers toenemende aandacht voor onderwerpen als inclusiviteit, duurzaamheid en leefbaarheid, vertelt André Brasser van Stichting Stadsgarage. Samen met zijn team geeft hij uitvoering aan het Actieprogramma Impact Ondernemen. “Ondernemen met impact zag je vooral bij bedrijven die specifiek vanuit dat doel waren opgericht. Denk in Haarlem aan bedrijven als Dopper, WakaWaka en TommieTomato. Inmiddels zie je het veel breder landen, staat het onderwerp ook bij ‘gewone’ bedrijven op de agenda. Dat komt onder meer omdat mensen de maatschappelijke noodzaak voelen. Zie de vele jongeren die hier heel kritisch op zijn wanneer ze gaan solliciteren. Maar ook door wet- en regelgeving. Het is echt verschoven van ‘nice to have’ naar ‘need to have’.”

Het actieprogramma is erop gericht om bedrijven te helpen hun businesscase te ‘vermaatschappelijken’. Brasser: “Zo is er de Kennemer Impact Helpdesk, waar ondernemers online of telefonisch de weg kunnen vinden binnen stad en gemeente. Daarnaast worden er trainingen/workshops en evenementen aangeboden. Op zulke bijeenkomsten ontstaan weer netwerken, zodat ondernemers elkáár verder kunnen helpen. Ook bieden we een gratis coachingstraject voor vraagstukken rondom de ontwikkeling van een impactbedrijf.”

“Verder is het programma erop gericht om de markt te vergroten en financiering toegankelijker te maken. Bijvoorbeeld met het Kennemer Inkoop Platform, waar ondernemers die duurzaam, circulair en sociaal ondernemen zichzelf makkelijk vindbaar maken voor inkopers. Inkopers kunnen op hun beurt door hun inkoopbeleid een positieve bijdrage leveren. Veel van de aanbieders op het platform hebben een SROI-badge, waardoor de inkopen daar meetellen voor bedrijven met een SROI-verplichting.”

“We zijn in Haarlem en omgeving echt voorlopers op dit gebied. De wijze waarop wij het hebben geregeld trekt landelijk aandacht en krijgt nu navolging in andere steden. Ook vind ik het geweldig om te zien dat het onderwerp bij andere, bestaande partijen een plek vindt. Bijvoorbeeld bij de Pletterij of door een activiteit in samenwerking met Sparkz Networking (zie kader). En op Goede Zaken gaan we het zowel online als in de krant verhalen en inspiratie delen. Mooi om te zien hoe de olievlek zich uitbreidt. Al is dat bij dit onderwerp misschien niet de meest gelukkige vergelijking, haha.”

Bron: goedezaken.nu

Back To Top